Tiitelleht
Hue (2. osa)
Ülejärgmisel päeval
on aeg muretseda piletid Hanoisse. Reisibüroosid on läheduses
mitu, aga me väga viletsat ei taha, sellepärast otsime natuke, kuni leiame ühe normaalsemana
paistva. Seal on tüdruk, kes räägib inglise keeles päris
hästi, aga aru saab väga vähe. Selgub, et lennukid lähevad
kell 8.25, 14.40 ja 20.30. Homseks on saada vaid 8.25, ülehomseks
kõiki. Pilet maksab 850 TVND (630 EEK). Küsime, kuidas rongidega
on. Tüdruk ütleb, et rong sõidab 24 tundi. Raamatu järgi
olime küll välja arvutanud, et rongisõit peaks kestma
ainult 15 tundi, seepärast ei taha seda 24 tundi hästi uskuda,
aga ju tema teab paremini.
Piletid ostetud, sööme
oma tervislikule seisundile vastava tagasihoidliku lõuna ja läheme
jõele (mille nimi on muide Lõhnaõlijõgi -
Perfume
River) paadiga sõitma. Andrus oli eile kohanud mingit
tüüpi, kes viiks meid 10 USD (120 EEK) eest paadiga jõe
ääres asuvate vaatamisväärsuste juurde. Leiame ta ja
läheme kaasa paadi suunas, aga siis tuleb teine mees kauplema, et
ärge temaga minge, tulge 8 USD (94 EEK) eest minuga. Seepeale laseb
esimene meeski hinna 8 dollarile ja me läheme temaga. Lepime kokku,
et meid viiakse nelja vaatamisväärsuse juurde, millest üks
on see eelmainitud pagood, mida kõige rohkem näha tahame. Kell
on natuke enne ühte päeval. Paadis on üks naine ja paadijuht,
ärimees ise läheb ära.
Pettus toimub seekord järgmise
skeemi kohaselt: 1) boss läheb ära ja laeva jäävad
ainult inimesed, kes ei oska inglise keelt, v.a. arvsõnu; 2) natuke
aega pärast sõidu algust tuleb juht ja näitab meile menüüd,
kus on beef, pork,
chicken, crab jne. – vietnami
ja inglise keeles, hindadeta. Me ei tea, kas see on sõiduhinna sees
või mitte, ega ole kindlad, kas tahamegi süüa. Nähes
meie kõhklust, arvab juht, et me ei tea, mida valida, ja pakub krabi.
Mõtleme, et mis seal ikka, võtame. (See on viga, mida Vietnamis kunagi teha ei tohi. Alati tuleb
iga asja puhul enne küsida, mis see maksab.)
Sõidame edasi:
Esimerne vaatamisväärsuspeatus
on Thien Mu pagoodi juures:
Meiega sobitab sõprust
kari jõnglasi, kellele väga meeldib pildistuda:
Pagoodi territooriumil on
üks hoone, mis on nii püha, et jalatsid tuleb ära võtta.
Paraku on põrand pimedamas otsas kaetud mingi märja lögaga.
Kui nõutakse jalatsite äravõtmist, peaks külastajal
olema õigus eeldada, et põrand on puhas! :-(((
Pagoodi taga avaneb selline
vaatepilt:
Kaugemal paistab midagi
hiigelkalmistu taolist:
Kui sõit jätkub,
läheb paadis lahti tõeline turg. Tädi laob laua täis
kõiksugu metallvidinaid, millest osa oleksid päris ilusad,
kui nad poleks nii vanad ja kopitanud – või on nad spetsiaalselt
nii tehtud, et vanemad paistaksid? See pole aga kaugeltki kõik.
Edasi hakkab nagu küllusesarvest tulema kõikvõimalikke
riideesemeid. Nende kaupade hinnad peavad olema vietnamlaste jaoks suured
summad, kui nad viitsivad selle nimel niimoodi vaeva näha.
Kaua aega tegeleb tädi
ainult Andrusega. Olavi ei näita erilist huvi ja jäetakse tükiks ajaks rahule. Jüril on aga
eriomane anne rahanorijaid mitte ligi tõmmata.
Siis tehakse teine peatus,
kus peaks olema mingi vana kuninga hauakamber. Viimasel hetkel selgub,
et asi ei ole jõe ääres, vaid sinna tuleb mootorrattaga
sõita. Sõidutamise eest küsitakse 60 TVND/in. (45 EEK).
Seda on häbematult palju, aga paremat võimalust pole. Õnneks on hauakambreid kaks
- saame ühe maksmisega mõlema juurde.
Sissepääs maksab
55 TVND (41 EEK) kummassegi. (See on välismaalasehind – omadele on
20 TVND (15 EEK).)
Esimeses, Tu Duci hauakambris käimiseks annavad
mootorrattajuhid meile 30 minutit. Tegelikult läheb meil umbes 20
min. ja oleme jälle väljas: Teise, Khai Dinhi hauakambri
juures nad enam ajapiirangust rääkima ei hakka. Seal läheb
meil palju kauem aega:
Muide, ühes paviljonis
istub mees, kes pakub meile kõigile teed ja laseb raamatuid vaadata,
lootes, et me mõne ära ostame. Ta on meeldivalt pealetükkimatu.
Hauakambri hiigelterritooriumi ei jõuagi me läbi käia,
sest kui päike hakkab loojuma, lähevad kõik ära.
Läheme meiegi oma mootorratturite juurde ja sõidame jõe
äärde tagasi. Pärast kokkulepitud tasu äramaksmist
hakkavad nad peale käima, et andke veel raha. Siit sünnib uus
kõnekäänd «häbematu nagu vietnamlane».
Tädi küsib, kas
minna tagasi Huesse. Õieti oli meil peremehega kokku lepitud neli
sihtkohta, aga kuna oleme juba päris väsinud ja päikeseloojang läheneb, oleme hea
meelega nõus tagasi minema. Suveniiride ja riiete laat on ära
koristatud ning meile serveeritakse krabi.
Krabi avamiseks kasutatakse
siin krabitangide asemel haamrit. Saame teada, et ka krabi keha
täitev tumepruun, igati väljaheidet meenutav ollus on
söödav (üks meist jääb eriarvamusele, et täpsem sõnastus
oleks «leidub inimesi, kes seda söövad»), nagu ka sealtsamast
leiduv sarnase konsistentsiga oranž löga. Pruun ollus on natuke maksa
maitsega ja temast jääb tükiks ajaks paha tunne.
Sadamas küsib tädi toidu
ja jookide eest summat, mis meie meelest on häbematult suur. Kaupleme kaua ja ägedalt. Viimaks kutsutakse
laevale lausa üks inglise keele oskaja, kuid tema toetab täielikult
häbematut tädi. Kõik trumbid on nende käes, sest me jätsime hinnas eelnevalt kokku
leppimata. Ainult tänu sellele, et me nõuame, et meile öeldaks täpselt,
kui palju üks või teine asi maksab ja milline on valuutakurss, ning lastes köik meie silme all
kokku korrutada ja liita, saame kogusumma (koos laevasõidutasuga) 19,4 USD (227,73 EEK) peale esialgu nõutud 23 (269,54
EEK) asemel.
Huest
Hanoisse
Sissejuhatus
Tallinnast
Hanoisse
Hanois
Hanoist
Halongi ja tagasi
Bussisõit
Laosesse
Laose
piirilt Vientiane'i
Vientiane'ist
Vang Viengi
Vang
Vieng: teine päev koos vägeva peoga
Vang
Vieng: raske hommik pärast vägevat pidu
Vang
Viengist Luang Prabangi
Luang
Prabangis
Tagasi
Vientiane'i
Laosest
Kambodžasse
Phnom
Penhis
Phnom
Penhist Siem Reapi
Siem
Reapis
Angkori
templid ja hüvastijätt Siem Reapiga
Angkori
templid ja hüvastijätt Siem Reapiga (2. osa)
Tagasi
Vietnamisse
Ekskursioon
Mekongi jõe deltasse
Ekskursioon
Mekongi jõe deltasse (2. osa)
Ekskursioon
Cu Chi sõjaväljale
Hue
Tüdruk küsib,
millal me tahame sõita. Kust meie seda teame, me ju ei tea rongiaegu!
Mis kuradi pärast küsitakse igas reisibüroos, millal me
tahame sõita?? Kas on tõesti nii raske tulla selle peale,
et me tahame teada, millal on sõiduvõimalused, et saaksime
otsustada, millal sõita?
Neiu võtab välja
sõiduplaani. Seal on kirjas rong, mis läheb välja kell
kaheksa õhtul ja jõuab kohale hommikul kell 11. See oleks
ideaalne. Olavi seletab talle, et näe, see pole 24 tundi, vaid 15.
Tüdruk vaatab ükskõikselt, et ahah, polegi. Ta küsib,
mis liiki pileteid me tahame. Ütleme, et pehmet vagunit, aga kui seda
ei peaks olema, siis platskaarti. Ütleme seda mitu korda, aga ta küsib
ikka, kumba. Ütleme siis, et pehme vagun. Kas konditsioneeriga või
ilma? Ütleme mitmel eri viisil, et ükskõik. Ta ei saa
aru, vaid küsib nagu robot, et kas konditsioneeriga või ilma.
Ütleme siis, et ilma. Kas ülemist või alumist kohta? Lolliks
oled peast läinud või? Loomulikult tahame me kõik ühte
kupeesse ja siis on paratamatult osa üleval ja osa all. Imekombel
saame seekord talle selgeks tehtud, et ükskõik. Nüüd
ütleb ta, et maksku me talle 310 TVND/nägu (230 EEK), siis läheb
ta raudteejaama ning uurib, kas on pileteid või mitte, ja kui võimalik,
siis ostab ära. Tänan väga, raudteejaama võime
väga vabalt ise kõndida. Läheme ära ja tüdruk
ei paista sugugi õnnetu.
Asume teele raudteejaama
suunas, aga enne kui kuigi kaugele jõuame, jõuab üks
meist otsusele, et tema tervis on siiski veel nii kehv, et ta üle poole ööpäeva kestvat
rongisõitu mingil juhul ei soovi. Seega tuleb kahjuks minna lennukiga.
Soovimata enam mingite kahtlaste arvutita tegelinskitega jännata,
hakkame otsima Vietnam Airlinesi esindust, mille teame lähikonnas
olema pidavat. Ongi. Selgub, et erinevalt eelmises reisibüroos väidetust
on homseks pileteid ka 14.40 lennule ja pilet maksab kõigest 820
TVND (610,25 EEK). Piletid trükitakse kohe välja. Kuna meil on
sularahavarud otsakorral, maksame krediitkaardiga, ehkki hinnakirja järgi
lisandub siis 3%. Neiu tahab meilt saada 177 USD (2074,26 EEK), mis teeks
ühe pileti hinnaks ligi 930 TVND (692,11 EEK). Kuidas see võimalik
on? Ta hakkab meie nähes taskuarvutiga arvutama. Kõigepealt
arvutab ta 820 TVND dollariteks, kursiga 15000 (s.t. teeb meile juba kursiga
5% külma), siis liidab 4%, mitte hinnakirjas oleva 3%, ja saab 171,6
USD (2010,98 EEK), ümardades selle 172-ks (2015,67 EEK), ehkki krediitkaardilt
saaks võtta ka osa dollarist. Ja lõpuks lööb ta
masinasse ikka 174 USD (2039,11 EEK). Me ei jaksa enam vaielda.
Küsime ka transporti
lennujaama. Neiu ütleb, et buss maksab 2 USD nägu (23 EEK). Mõttetu,
taksosõit siia maksis vähem.
Paat.
Paadimehe juhiluba (vist).
Ühes kohas tehakse
peatus. Naine läheb maale ja tuleb natukese aja pärast tagasi
kolme käsist-jalust seotud krabiga.
Paadisõit hämaras
mööda jõge on aga väga meeldiv:
Pärast
reisikirja jaoks dollareid ja donge Eesti kroonidesse ümber arvutades
saab selgeks, et summa, mille me üle me elu ja surma peale vaidlesime, oli Eesti elatustaset arvestades nii mõttetult tühine,
et sellest on lausa piinlik kirjutada. Olgu see meile endale ja teistelegi ränduritele
õpetuseks.
Meie Huesse jõudmise
ajaks on juba päris pime. Ühisüritused on tänaseks
lõppenud.
Viimane
väljasõit
Lahkumispäev
Lõpetuseks
(C)2005/2019 Olavi
Jaggo, e-mail: olavi.jaggo@gmail.com
Avalehele