Karjala espitsjoon 2003

Tiitelleht
Saateks
Eesti-Vene piir
Kingissepp
Peterburi: esimene päev
Peterburi: teine päev

teekonna kaart

VIIBURI
vene k. Выборг
soome k. Viipuri
rootsi k. Viborg

Viiburi asutasid rootslased ristiretke ajal 1293. Venelased ja rootslased pidasid seal kandis aastasadade vältel kõvu taplusi. Viimaks alistus linn aastal 1710 pärast pikka piiramist Vene vägedele. Aastatel 1917-40 ja 1941-44 kuulus ta Soomele ning oli riigi suuruselt teine linn. Talvesõjas anastas Viiburi koos Karjala maakitsusega NSV Liit. Aastani 1956 oli Viiburi Karjala-Soome NSV, edasi Leningradi oblasti koosseisus.

Kui Peterburi linnaliiklus on meie omast märksa anarhistlikum, siis Peterburi-Viiburi maanteelt saame ununematu õppetunni liikluskultuurist. Nimelt on maanteel alguses kahe suuna peale kokku kolm rada. Sõidetakse parempoolses reas, keskmine rada on möödasõiduks ja seda võivad kasutada nii ühes kui ka teises suunas sõitvad sõidukid. Väga mugav liikluskorraldus, mis vääriks ka meil kasutusele võtmist. Edasi läheb maantee kaherajaliseks. Märkame aga peagi, et kui keegi mööda sõidab, läheb möödasõidetav parempoolsete ratastega üle tee paremat äärt tähistava pidevjoone:
Peterburi-Viiburi maantee
Hämmastav on, et sama liigutuse teeb ka vastusõitja, nii et tee keskele tekib kujuteldav kolmas sõidurada, mida mööda saab mugavalt ja ohutult mööda sõita! Väga kena komme. Paljud eestlased on täiuslikult omandanud lääge lääneliku «viisakuse», kuid teiste inimestega arvestamises on meil, nagu see näide tõestab, veel mõndagi õppida. On raske leida asju, milles Venemaa Eestist üle oleks, aga see on üks selline.

Peterburi-Viiburi maantee, vaade autoaknast
Loomulikult täidame ka meie kohalikke kombeid.

mets Peterburi-Viiburi maantee ääres
Loodus maantee ääres.

Kaardil meenutab Karjala maakitsus sõela. Veidike maad, veekogu, jälle natuke kuiva maad, jälle veekogu... Kaarti vaadates paneb mind imestama, et sellisesse kanti on suudetud rajada nii ulatuslik teedevõrk.

Viiburi äärelinnas sööme lõunat ja teeme viimase katse muretseda autole kohustuslik Vene liikluskindlustus. Neiu, kes kindlustusi müüb, ütleb, et see on uus ja väga segane värk. Tema seletuski on üsna segane, aga üht ütleb ta veendunult - välismaalastele ei tee küll keegi praegu veel kindlustust - kui, siis äärmisel juhul piiri peal. Otsustame, et nüüd oleme küll oma parima andnud ja võime puhta südametunnistusega kindlustamatuna edasi sõita.

Viiburi peamine vaatamisväärsus on vist kindlus:
Viiburi kindlus
Viiburi kindlus tänavalt
kahurid Viiburi kindluse õuel

Hämmastab, et kindluses on soomlaste fotonäitus 1941-44 «ülesehitustööst», s.t. perioodist, mil Soome suutis ajutiselt tagasi vallutada Talvesõjas kaotatud alad ja rohkemgi veel:
1941-44 fotonäitus Viiburi kindluses

Seal on pilte lihtsalt sõjaaja elu-olust, aga ka vene sõjavangidest raudteejaama taastamas jms. Pildiallkirjadel on ka väikeses kirjas tõlked vene keelde.

foto Sortavala vallutajatest
Pildiallkiri: «Sortavala vallutajad 14. VIII 1941, maskotiks lõõtspilli sõrmitsev vene sõjavang».

foto sõjaaja Käkisalmest
Käkisalmi (Priozjorsk), aprill 1942. Poodi on tulnud marmelaadi ja tubakat ning järjekord on sellele vastav.

foto sõjaaja Viiburist
Uuele elule ärganud Viiburi aprillis 1942.

foto jalgpallimängust Viiburis 1942
Jalgpallimatš Viiburi «Sudet» - Helsingi IFK Viiburi keskstaadionil 5. VII 1942.

Poleks uskunud, et sellist näitust lubatakse korraldada riigis, kus igas vähegi suuremas asulas seisab mõni tank või kahur ja mälestused «velikaja otetšestvennajast» vaatavad sulle vastu pea igal sammul.

iseseisva Karjala lipp
Muide, selline nägi välja Karjala lipp aastatel 1918-20 (kui soomlaste toetusel püüti rajada iseseisvat Karjala riiki) ja 1941-44 (kui suur osa Karjalast oli Soome sõjaväe kontrolli all). Seda näitusel ei olnud.

Vastassein on omakorda kaetud ühe soome kommunisti piltide ja mälestustega Lappeenranta naistevanglast:
näitus Soome kommudevanglastosa vasakpoolsest pildist
Alumisel pildil otsib vangivalvur peidetud kirjakest.

Viiburi kindluse tornist avaneb võrratu vaade:
vaade Viiburi kindluse tornist veel üks vaade Viiburi kindluse tornist; meie auto on müüri ääres paremalt esimene
vaade Viiburi kindluse tornist merele
vaade Viiburi kindluse tornist rongile sillal

Viiburisse ei jää me kauaks, vaid jätkame teed Priozjorski (Käkisalmi) ja Hiitola kaudu Sortavalasse. Sõita on atlase andmetel küll vaid 250 km mööda head teed, aga me ei taha väga hilja peale ka jääda.
 

Vahelugemist: välismaalastehinnad
Sortavala
Valaam
Sortavala - Petrozavodsk
Petrozavodsk - Šeltozero - Petrozavodsk
Kiži
Petrozavodsk - Kivatš - Medvežjegorsk
Medvežjegorsk - Povenets - Kem
Solovets
Kem - Belomorsk
Belomorsk - Kostomukša
Kostomukša: teine päev
Kostomukša: teise päeva õhtu
Kostomukša - Olonets
Staraja Ladoga
Lõpetuseks


(C)2003/2019 Olavi Jaggo, e-mail: olavi.jaggo@gmail.com

Avalehele