Tiitelleht
STARAJA LADOGA Teel läbi Leningradi
oblasti teeme peatuse legendaarses viikingilinnas Staraja Ladogas.
Teda on esmakordselt mainitud 846. a. Ta oli valitseja Ruriki (Rjuriki)
pealinn, kes hiljem viis pealinna üle Holmgardi (Novgorodi). Venelased
peavad Staraja Ladogat «oma» vanimaks linnaks. Tänaseks ei ole viikingiajast
järel muud kui künkad, mida nimetatakse sopkadeks ja mille juures
on silt «VIII–X sajand»:
Saateks
Eesti-Vene piir
Kingissepp
Peterburi: esimene päev
Peterburi: teine päev
Viiburi
Vahelugemist: välismaalastehinnad
Sortavala
Valaam
Sortavala-Petrozavodsk
Petrozavodsk-Šeltozero-Petrozavodsk
Kizhi
Petrozavodsk-Kivatš-Medvežjegorsk
Medvežjegorsk-Povenets-Kem
Solovets
Kem-Belomorsk
Belomorsk-Kostomukša
Kostomukša: teine päev
Kostomukša: teise päeva õhtu
Kostomukša-Olonets
vene k.
Старая
Ладога
vana viikingiaegne nimi
Aldejgjuborg (ka Aldajgjuborg)
(ENE-s ei esine ei vene
ega viikingi nime, vaid autorid on mõelnud välja oma nime
«Vana-Laadoga». Selle peale annab ikka tulla!)
Aga nende otsast avanev vaade
on väga ilus:
Staraja Ladoga kirik on võimas.
Ta näeb kaugelt vaadates välja täiesti ebamaine - nagu kosmoselaevatehas kuskil
arvutimängus vms.:
Aga ülejäänu
selles asulas ei ole just muljetavaldav:
Eesti piirile jõuame
vast seitsme-kaheksa paiku. Enne Ivangorodi on piiritsooni kontrollpunkt.
Eestlased? Minge aga! Kuid piiripunktis küsitakse: a u vas talontšik
jest? Ei ole - minge tagasi. Nagu Eesti poolelgi, tuleb «lagendil» oodata.
Järjekorras on õnneks vähe autosid, alla kahekümne.
Sealt lastakse mõnekaupa piiripunkti sillale ootama. Me saame juba
umbes nelja tunniga üle piiri.
Piiripunktis näeme silti, mis ütleb muuhulgas, et toiduaineid üle piiri viia ei tohi. Muidugi
jääb kontrollimisel vahele pagasnikus olev suitsukala, mida me pole veel viitsinud ära süüa, aga
piirivalvur ei hakka tühjast asjast tüli tegema.
Üle Eesti piiri sõita
on metsik kontrast, te ei kujuta seda ette. Ma ei pea silmas seda, et kell
üksteist õhtul on pime, mis on pärast polaarjoone-lähedast
Kemit päris pentsik. Ma räägin tuledesäras linnatänavatest,
siledast maanteest ning helkivatest teetelgjoontest ja liiklusmärkidest. Meil on Järvevana tee
ülesõidu (mis on natuke konarlik) ees, hoiatussilt «ettevaatust, ohtlikud raudteerööpad».
Pärast Venemaalt tulemist ajas see naerma. Seal mõtlesid algul iga teise ülesõidu juures, et kas
auto jääb kõhtupidi kinni või mitte. (Pärast harjusid ära.) Nii korralikke
ülesõite kui Järvevana tee oma oli seal harva näha. Ühesõnaga, meie
reis on läbi.
Tasub mõnikord teispool Eesti-Vene piiri (okei, ajutist kontrolljoont)
käia, et tuletada meelde, millest me lahti oleme saanud. Mitte et Eesti taasiseseisvusaegne
areng läbinisti positiivne oleks, aga saavutused on ikkagi silmaganähtavad.
(C)2003/2019 Olavi
Jaggo, e-mail: olavi.jaggo@gmail.com
Avalehele