Tiitelleht
POVENETS
Povenets asub natuke maad
Medvežjegorskist idas. Me tahame seal käia sellepärast, et seal
on üks koht, kus saab näha Valge mere – Läänemere kanali
(varasema nimega Stalini kanali) lüüse. Kanal ehitati aastatel
1930-33 ja ta lühendab Peterburi-Arhangelski veeteed 4000 km võrra.
Kanal ehitati nagu tollal kombeks peamiselt vangide tööjõuga,
kellest kümned tuhanded hukkusid.
Saateks
Eesti-Vene piir
Kingissepp
Peterburi: esimene päev
Peterburi: teine päev
Viiburi
Vahelugemist: välismaalastehinnad
Sortavala
Valaam
Sortavala-Petrozavodsk
Petrozavodsk-Šeltozero-Petrozavodsk
Kizhi
Petrozavodsk-Kivatš-Medvežjegorsk
vene k.
Повенец
soome k. Poventsa
Vasakul pool silda selle
sinise hoone juures on lüüs. Pildil näha olev tädi
tegi meile märkuse, et pildistamine on keelatud. Lähemale minnes
nägime keelusilti ka ise (pildi näha tädi pea ja raudteetulede
vahel).
Povenetsis on ilus kirik,
suhteliselt uus:
Venemaal on peaaegu igas
asulas mõni Teise maailmasõja mälestusmärk. Siin
on selleks nõukogude kahur, mis kaitseb Povenetsi lehmade (paremal
puu all) rahulikku elu:
Meie järgmine sihtkoht
on Kem, kuhu on umbes 300 km maad. Võiksime minna tuldud teed tagasi
suure maanteeni, aga kuna sama teed kaks korda sõita ei ole huvitav,
otsustame Povenetsi ja Medvežjegorski vahel asuvast Pindušist ära
keerata ja sõita mööda viletsamat teed, mis jõuab
Peterburi-Murmanski maanteele välja 30 km kaugusel Maselgskaja
(Масельгская,
soome k. Maaselkä) juures. On arvata, et see on kruusatee, aga arvestades, et Maselgskaja juures saame suure
tee peale, mis on heas seisukorras, on meil piisavalt aega.
Alguses on tee suurepärane. See on parim kruusatee, mida ma kunagi näinud olen,
ja võimaldab sõita kiiremini kui nii mõnigi Venemaa
asfalttee.
Meie rõõm
kahaneb aga sedamööda, kuidas tee järk-järgult kehveneb. Pärast
umbes 18 km läbimist, viimased kilomeetrid teosammul läbi aukude, jõuame sillani, millest pika arupidamise
järel otsustame mitte üle sõita: Loodus on siin muidugi vaimustav
nagu Karjalas ikka:
Muide, Eestis võideldakse
karuputkega ja elanikkonnale on lausa öeldud, et kui näete kuskil
karuputke, siis teatage kohalikule omavalitsusele. Narvast edasi üle
piiri kõrgub aga maanteede ääres kõikjal karuputki
ja nendega võitlevat ei paista keegi. Pinduši ja Medvežjegorski
vahel on tõeline hiidkaruputkede mets:
Juba enne imestasime natuke, et ühtegi autot vastu ei tulnud.
Silla talad on osaliselt
läbi mädanenud. Meid ta kannab, aga kas ka autot, on kahtlane.
Igatahes on mõned autod ületanud jõe silla kõrvalt
läbi madala vee. Aga on näha, et sealt läheb läbi ainult
veoauto. Nii keeramegi kurvastusega tagasi. Mina keeldun seda õudust teist korda läbi tegemast ja annan
juhtimisjärje edasi.
SEGEŽA
vene k.
Сегежа
vana soomekeelne nimi olevat
Sekee, aga praegu nimetatakse teda Karjalas ka soome keeles Segezha
Karjala suuruselt teine linn
(38 000 el.) Segeža asub Medvežjegorskist sadakond kilomeetrit põhja
pool. See on täielik tööstuslinn, milles mitte midagi ilusat
ei ole:
Eksleme tükk aega ringi
ja jõuame viimaks hoone juurde, millele on kirjutatud «söökla»:
Rahvas voorib sinna sisse. Läheme neile järele, aga sees selgub, et see on mingi ettevõttesöökla ja meile seal küll süüa ei anta.
Sõidame edasi ja leiame viimaks ka kesklinna, kus on lausa mõned poed. Ostame sealt üht-teist, aga sööklat ikkagi ei leia. Süüa saame alles linnast väljas, Peterburi-Murmanski maantee ääres.
Muide, nagu Peterburi ja
Petrozavodsk, peab ka Segeža tänavu juubelit, ainult et mitte 300-ndat,
vaid 60-ndat. Linnaks sai ta seega 1943. Eks see räägib ka üht-teist
tema rolli kohta.
KEM Ja ongi jäänud
vaid poolteistsada kilomeetrit mööda head teed Kemini. Esialgseid
reisiplaane tehes oli mul kasutada ainult kolmkümmend aastat vana
NSVL autoteede atlas, mille andmetel ei läinud Kemisse Karjala lõunaosast
üldse maanteed. Nüüdseks aga on sinna kanti ehitatud sadu
kilomeetreid korralikku asfaltteed. Muljetavaldav saavutus:
Sõitnud päris kaua mööda seda laitmatus seisukorras magistraali, oleme üllatunud, nähes
liiklusmärki
«soovitatav kiirus 60 km/h». Naerame, et siin panevad liiklusmärke välja samasugused tohmanid nagu
Eestis, ja sõidame rahulikult edasi. Ühtäkki hakkab tee autot õõtsutama, korra käib
vist isegi summutiots või midagi vastu asfalti. Asi võib olla selles, et pehmele pinnasele ehitatud tee on
ära vajunud, igatahes paistab ta ideaalselt ilus, kuid on täis märkamatuid auke-laineid. Edaspidi arvestame
soovitatava kiiruse märkidega.
Kemis asub kena väike
puukirik:
Siin on aga näide Kemi
linnaarhitektuurist:
Meie sihtkoht on õieti
Kemist paar kilomeetrit edasi Valge mere ääres asuv Rabotšeostrovski
(Рабочеостровск)
küla. Tahame minna Solovetsi saartele ja see paistab olevat lähim
sadam (saartest u. 30 km), mistõttu loodame, et sealt ka Solovetsile
laevu käib.
Niisiis saime Solovetsi piletid
kätte üllatavalt kergesti. Ka hotell on mugavalt lähedal.
Vastuvõtus tabab meid aga ebameeldiv üllatus - hotell on täis.
Mis seal ikka - sõidame tagasi Kemisse ja leiame mõningase
vaevaga ühe hotelli, mille aadressi olen võrgust valmis vaadanud.
Meie tuju langeb järsult, kui selgub, et seegi on täis. Vähe
sellest, meile öeldakse, et Kemis ei ole üheski hotellis vabu
kohti.
Solovets
vene k.
Кемь
soome k. Kemi
ei ole suur linn, kuid annab
kolmandiku Karjala elektrienergiast
(Muide, üks Kemi asub ka Soome läänerannikul.)
Ühtegi viita Rabotšeostrovski
poole ei näita, aga me sõidame lihtsalt maanteed mööda
edasi - ükskord peab ju meri vastu tulema. Tulebki. Maantee lõpus
on üsna lääneliku väljanägemisega väikestes
majades asuv hotell ja parkla hulga autodega. Eemal paistab sadam. Läheme
hotelli juurde asja uurima.
Vaevalt oleme autost välja
saanud, kui meie juurde tuleb üks mees ühest vene autoseltskonnast.
Ta räägib, et nendel oli olnud plaan minna välja sellel
ja sellel kellaajal mineva laevaga, kuid mingi rikas tüüp ostnud
kõik piletid ära. Nüüd olevat mingi laev kesköö
paiku välja minemas, neil olevat kapteniga kokku lepitud, aga mida
rohkem sellele rahvast peale saab, seda vähem igaüks maksma peab,
nii et kas me ei tahaks nendega kampa lüüa. Mehe jutt ei ole
just kõige arusaadavam, seepärast ütleme, et oleme põhimõtteliselt
huvitatud küll, aga käime enne ise sadamas ära ja uurime
asja.
Sadamast leiame putka, milles
istuv tädi seletab meile lahkesti kõik ära. Solovetsile
käib regulaarselt liinilaevu, pilet 250 rbl. Meil on valida, kas sõita
öösel ja magada saarel (mitte kaua muidugi) või veeta öö siin ja
sõita hommikul. Otsustame teise variandi kasuks (kaheksast minema ja poole üheteistkümneks
kohale). Kui piletite ostmiseks läheb, selgub, et välismaalastele
on hind kahekordne - 500 rbl., eestlaseks olemine ei avalda tädile
mingit mõju.
Me ei suudagi Kemi linna
pealt öömaja saada. Leidnud ühe vähenõudlike
baari ja söönud selles õhtust, otsustame veeta öö
telgis. Ka sobivat telkimiskohta ei ole kerge leida. Koht, kuhu me viimaks
paika jääme (pildil), ei ole kuigi kaugel ühest elumajast,
aga loodame, et vast ei tule keegi meie vastu ebatervet huvi ilmutama.
Kuna kesköö paiku läks
natuke hämaraks, ei saanud kvaliteetset pilti teha.
Kem - Belomorsk
Belomorsk - Kostomukša
Kostomukša: teine päev
Kostomukša: teise päeva õhtu
Kostomukša - Olonets
Staraja Ladoga
Lõpetuseks
(C)2003/2019 Olavi
Jaggo, e-mail: olavi.jaggo@gmail.com
Avalehele