Tiitelleht
Sissejuhatus
Idee
ja ettevalmistused
Sissejuhatavat
infot Hiina kohta
Reis
algab
Hongkong
Shenzhen
Guangzhou
Guilin
Guanyan
Yangshuo
Nanning
Beihai
HAIKOU
Haikou (hääldus «haikhou»): linn Hainani saare põhjatipus, Hainani provintsi pealinn, 0.5 milj. el.
Hainan: Eestist natuke väiksem ja 7 miljoni elanikuga provints Lõuna-Hiina meres asuval Hainani saarel. Kogu provints moodustab laialdase omavalitsusega erimajandustsooni. Olevat hiinlaste seas väga populaarne kuurordipiirkond. Elanikest umbes miljon on vähemusrahvustest; need elavad peamiselt sisemaal.
Kolmapäev, 29. jaanuar
Magan hästi, aga kell pool
viis käiakse koputamas. Ärkan kahetsusega üles. Laev seisab
reidil, on kottpime, eemal on näha linna tulesid. Nii me siis passime.
Ootamise ajal püüame oma pekinglastest tuttavatelt teada saada,
millal toimub uue aasta tähistamine, et otsustada, millal Hainanilt
mandrile tagasi sõita. Selget vastust me ei saagi. Mingil hetkel
avastame, et laev on märkamatult sadamasse jõudnud. Maale hakatakse
laskma kell 6.58, maale astume kell 7.00. Seega oleks kaks tundi veel rahulikult
magada võinud.
Sadamas on meil kohe kaarnakari
kannul. Pakutakse bussi Sanyasse, ei tea mis transporti Guangzhousse jne.
Arvatavasti on nad valmis viima meid kasvõi maailma lõppu,
peaasi, et siit ära. Me tahame küll Sanyasse sõita, aga
enne tuleb valmis osta piletid üle-ülehomseks tagasi mandrile.
Kojusõiduni on nii vähe aega, et me ei saa endale saare peale
toppama jäämist kuidagi lubada. Nii me siis käime oma umbkeelse
auvahtkonna saatel mööda sadamahoonet, püüdes leida
mingitki infot, mis asjad siit Hongkongi/Macau/Shenzheni suunas liiguvad.
Enam-vähem kõik kohad on kinni, aga aeg on ka muidugi varajane.
Raha on meil peaaegu otsas, piletite ostmiseks ei piisakski. Leian raamatust
"Bank of China" aadressi, kus saab valuutat vahetada. Kuna see on üsna
kaugel, otsustame sõita sinna taksoga. Kui mandril on taksod punased,
siis siin on enamik valged ja rohelisega, enam-vähem nagu Saksa politseiautod.
Peatame ühe takso, näitame kaardil, kuhu minna tahame, ja küsime,
palju läheb. Taksojuht ütleb 15Y. Kui oleme sõitma hakanud,
selgub, et hinnas kokku leppida poleks vajagi olnud, sest juht paneb taksomeetri
käima.
Liiklus on hämmastavalt
korralik. Kui mandril pole vähimaidki jälgi liikluskultuurist,
siis siin sõidetakse küll kiiresti ja üksteisele väga
lähedal, aga samas sujuvalt ning ei ole sellist pidevat ohutunnet
nagu mandril. Mandriga harjununa taban end mitu korda imestamast, miks
taksojuht signaali ei andnud. Kahel korral oleks tal isegi olnud täielik
õigus seda teha. Vähe sellest, me näeme ühte autot,
mis jääb vöötraja ees seisma. (See on küll kogu
Hiina-reisi ainuke ja tal võis ju ka mootor välja surra.)
Taksoarve tuleb 19Y, anname
20. Leiame panga, aga see tehakse lahti alles kell 8.30. Kolmveerand tundi
on aega, sellepärast otsustame minna vaatama teist sadamat, mis on
umbes 2 km kaugusel. (Asi on selles, et me ei tea, kummast sadamast meile
vajalikud laevad lähevad.)
Poolel teel näeme asjalikuna
tunduvat restorani. Meid palutakse sisse, personal on väga sõbralik.
Menüü on hiinakeelne ja keegi ei saa inglise keelest aru. Juba
vanade kaladena käime mööda restorani ringi nagu omas kodus
ja näitame, mida süüa tahame. Kõigil on väga
lõbus. Saame hea söögi kokku 31Y eest. Siis läheme
edasi sadama poole.
Kui oleme peaaegu kohal, tuleb
meie juurde üks mees, seletab meile midagi pikalt hiina keeles ja
kutsub kaasa. Ta viib meid mingisse büroosse, kus on seina peal linna
plaan ning tabel mingite sihtkohtade ja aegadega. Keegi sõnagi inglise
keelt ei räägi, mis ei takista neid põrmugi meiega vahetpidamata
hiina keeles vadistamast ja õnnetu olemast, kui me ära läheme.
Sadam paistab juba, aga enne
seda leiame juhuslikult veel ühe «Bank of China». Vahetame
raha. Passi ei küsita.
See sadam on, nagu me arvasime,
kohalik — sihtkohad on Hai'an, Zhanjiang jms. (Need on linnad kohe teisel
pool üle väina.) Kuna meil pole nüüd enam vaja raha
vahetamiseks kesklinna minna, võtame takso teise sadamasse. Kell
on umbes 9.15. Seegi taksojuht paneb taksomeetri käima, arve tuleb
18Y ja juht annab korralikult tagasi. Sadamas käime nõutult
ringi. Kuskil pole ühtegi ingliskeelset sõna. (See tahab olla
eriti populaarne turismipiirkond!) Viimaks leiame ühe boksi, kus vigases
inglise keeles uhke sildi järgi on reisibüroo. Otsustame sealt
küsida. Kliendid on ees ja meil palutakse diivanil istet võtta.
Natukese aja pärast antakse laua tagant märku, et peaksime telefonitoru
võtma. Mina lähen. Torust öeldakse üsna heas inglise
keeles, et mul on hea meel teid kohata, kust te olete. Olen segaduses —
ta räägib minuga, nagu peaksin ma teda tundma. Selgub, et seal
on mingi giidi moodi tegelane. Ta palub meil pool tundi oodata ja lubab
sinna tulla. Ütlen okei.
Ootame. Üks büroos
viibivatest inimestest on pruunika naha ja suurte tumepruunide mandlisilmadega
kena tibi. Mingil hetkel läheneb ta meile ja annab märku, et
tahab pääseda diivani kõrval oleva veemasina juurde. Ta
võtab topsi, laseb üle poole kuuma vett ja siis sellele peale
külma vett ning annab aupaklikult Margusele. Siis teeb ta sedasama
veel kaks korda, ulatades veetopsid ka minule ja Jürile.
Mõne aja pärast
istub meie kõrvale keegi naisterahvas ja hakkab midagi inglise keeles
seletama, kirjutades oma juttu samal ajal paberi peale, justkui kardaks,
et rääkimisest ei ole aru saada. Selgitan talle, et me tahame
piletit Hongkongi kanti 1. veebruariks. Büroos algab pikk sagin ja
sekeldamine. Siis pakutakse meile piletit 8.55-sele Hongkongi lennukile
hinnaga 1350Y nägu. See on häbematult kallis. Ütleme, et
tahame hoopis laeva- või bussipiletit. Kui nad sellest viimaks aru
saavad, ütlevad, et sinna ei lähe esimesel ühtki laeva ega
bussi. Küsin siis piletit Shenzheni. Naine teeb selle teistele selgeks,
mille peale igast suunast kõlavad üllatushüüded,
ja siis hakatakse asja ajama. Meile räägitakse, et laeva- või
bussipilet tuleb kallim kui lennukipilet, sellepärast nõustume
lennukiga. Vahepeal jõuab kohale see naine, kes minuga telefonis
rääkis. Ta küsib, kust me oleme. Eestit ta ei tea. Võtan
välja Yangshuost ostetud hiinakeelse maailma kaardi ja näitan
Eestit. Kaart käib käest kätte, kõik uudistavad seda
üksteise võidu. Margus võtab välja 5-eurose raha,
kus on Euroopa siluett, ja näitab Eesti asukohta selle peal. Eelmainitud
mandlisilmne tibi pakub talle 5-eurose eest 5Y. Margus keeldub. Rahvast
tuleb ruumi kogu aeg juurde, me oleme kohalik sensatsioon. Üks tulijatest
on vanem mees, kes oskab pisut vene keelt. Mina näitan Eesti rahasid
— 2-, 5- ja 100-kroonist — ning selgitan nende väärtust. Tibi
üritab nüüd minuga vahetust teha, pakkudes 2- ja 5-kroonise
eest 5Y. Nõustun tehinguga ja pakun talle 1Y tagasi, aga ta ei võta.
Vahepeal selgub, et lennukipilet Shenzheni maksab 280Y.
Meil on ikka veel tunne, et
asi läheb hiina mõistes nagu lepase reega. See tunne hakkab
hääbuma, kui me näeme põrguvaeva giidile selgekstegemisega,
et me tahame teada saada, mis kell lennukeid läheb, et me saaksime
otsustada, millal sõita. Kui ta viimaks aru saab, ütleb ta,
et sellega läheb aega, kuna arvuti on rikkis. Ega meil ei jää
siis muud üle kui oodata. Ükskõik, kui kaua siin ka aega
ei läheks, on meil neid pileteid tingimata vaja. Giid püüab
meile kaela määrida ekskursiooni Hainanil: kõigepealt
läheme sinna ja teeme seda, siis läheme sinna ja teeme seda,
öö oleme seal, teisel päeval läheme sinna, sinna jne.
Juttu tuleb nagu Vändrast saelaudu. Mina ütlen ikka, et tahame
teada lennukiaegu. Kuni pole teada, kas lennuk läheb hommikul või
õhtul, ei saa ju otsustada, millal me kus oleme. Tema ütleb,
et arvuti on rikkis. Mina ütlen, et mis siis ikka, ootame. Natuke
aega on ta vait, siis hakkab otsast peale — kas olete Hainanil kaks või
kolm päeva, kas tahate ekskursiooni, mul on siin selline pakkumine
— esimesel päeva siia, siia, siia, siia, öö siin, teisel
päeval sinna, sinna, öö seal jne., mina ütlen jälle,
et me ei saa oma liikumist planeerida enne kui lennukiajad on teada.
Tüki aja pärast läheb
arvuti tööle ja selgub, et lennukipiletit saaks 21.40-ks. Hind
on algul öeldust madalamgi — 260Y. Nõustume. Nüüd
korjatakse kokku meie passid ja giid teeb neist koopiad (kuskil kaugel
teises ruumis muidugi). Lennukipiletite vormistamine osutub tohutult töömahukaks
ettevõtmiseks. Jüri, kes peab arvet korraga ruumis viibivate
teenindajate üle, loeb neid ühel hetkel kokku 11.
Giid paneb ette, et tuleb meiega
kaasa. Tema tasu on 150Y kolme päeva eest. Tasu on täiesti mõistlik,
aga me ei taha teda. Esiteks tundub tal kõik viimase minutini valmis
planeeritud olevat ja ta ei näita vähimatki valmidust meie soovidega
arvestada. Teiseks räägib ta küll soravalt oma juttu, kuid
ei saa peaaegu mitte millestki aru ega oska vastata lihtsatelegi küsimustele.
Mandlisilmse tibi võtaksime küll ja teda vaadates tundub, et
ta tuleks hea meelega, aga temaga ei ole kahjuks võimalik suhelda.
Muide, giidil on suurepärane
raamat Hainani vaatamisväärsuste kohta. Osa juttu on inglise
keeles. Kui selle enda kätte saaks! Ma isegi küsin giidilt, kust
seda osta saab, aga loomulikult ei ole ta nii loll, et mulle seda öelda,
vaid teeskleb, et ei saa aru (ja võib-olla ei saagi).
Viimaks teatatakse, et lennukipiletitega
on kõik korras, nad saavad kohe-kohe valmis. Ja jätkub meie
pehme kemplemine giidiga — tema küsib, kas tahame ekskursioonile minna
täna või homme. Mina ütlen, et võtame ikka ühe
asja korraga, teeme lennukipiletid valmis ja siis räägime ekskursioonist.
(Ma tahan, et ka giid oleks huvitatud sellest, et me ikkagi oma piletid
kätte saaksime.) Tema ütleb, et sellega on kõik korras,
lennukipiletid tulevad kohe. Mina ütlen, et siis ootame, no problem.
Seda juttu räägime ikka päris mitu korda. Kõnelen
viisakalt, naeratades, ent järeleandmatult. Vahepeal käib giid
Margust moosimas, nimetades teda kogu aeg "handsome boy", aga tulemus on
täpselt sama. Ootamine hakkab ära tüütama, aga meil
ei ole mingit võimalust asja kiirendada. Sellepärast ei jää
üle muud kui võtta seda õppetunnina hiina moodi asjaajamisest.
Inimeste arv büroos hakkab
tasapisi vähenema. Kella ühe paiku tulevad viimaks piletid (vt.
pilti üleval). Giid on muidugi kohe saagivalmis. Ta küsib minult,
kas helistada kohe autojuht kohale. Mina aga sean ennast kiirustamata laua
taha istuma, võtan piletid ette ja uurin rahulikult kõik
läbi. Väike probleem tekib lähte- ja sihtkoha tähistega.
HAK võib olla Haikou ja SZX Shenzhen, aga võib ka mitte olla.
Õnneks märkab Jüri, et linnade nimed on ka hieroglüüfides
välja kirjutatud. Nii et kõik on õige. Aga hullem asi
on, et Marguse nimes on U-tähe asemel V. Näitan seda neile, mis
kutsub esile suure pettumusetormi, mitu inimest sagivad edasi-tagasi, üks
helistab kuhugi. Giid kibeleb autojuhile helistama, just nagu oleks sõda
tulemas ja praegu viimane võimalus põgeneda, mina aga ütlen,
et teeme selle asja enne korda. Siis teatatakse meile, et mingi autoriteetne
isik öelnud, et see ühetäheline viga ei loe. Kuna ka meile
tundub samamoodi, otsustame piletid vastu võtta ja maksame ära.
Vahepeal lepime omavahel kokku, et ütleme giidile, et me otsustasime
veeta esimese öö Haikous, ja et me helistame talle homme. (Tema
telefoninumbrid ja nimi on ammuilma minu suhtlemispaberil kirjas.) Otse
ära öelda me talle ei taha, sest siis jääks ta teiste
hiinlaste ees piinlikku olukorda. Niisiis ütleme talle, et helistame,
ja kontrollime veel Jüri nõuandel hoolega, et kas telefoninumber
on ikka õige. Ta lepib oma saatusega üsna kergesti, kuigi on
näha, et ta on pettunud.
Kokkuvõttes tegeles
arvata paarkümmend inimest neli tundi asjaga, mis võinuks võtta
ühelt inimeselt paar minutit.
Läheme ära. Võtame
takso bussijaama, kust raamatu andmetel lähevad Sanya bussid. Poole
tee peal saab juht teada, et me läheme Sanyasse, ja ütleb, et
see pole üldse see bussijaam. Läheme siis sellesse, mis on tema
jutu järgi õige. Jaama ees on tohutu askeldamine, politsei
tõrjub rahvast eemale, kuid takso laseb läbi. Sisse minnes
näeme, et ühele kassale on kirjutatud suurelt hiina keeles "Sanya".
Kassade ees seisavad inimesed korralikult pikkades järjekordades.
Selle ime põhjus selgub kohe — iga kassa kõrval seisab mundris
ja käelindiga turvas, kes ajab vaheletrügijad armutult minema.
Võtame sappa. Jälgin huviga, kuidas kõrvalkassa juurde
läheb üks neiu. Turvas ütleb, et võtku järjekorda.
Tüdruk seletab midagi, turvas näitab, et ei, mine ikka järjekorda.
Tüdruk teeb pettunud näo ja lähebki.
Kassa juures saan seletatud,
et tahan kolme piletit Sanyasse. Üks pilet maksab 84Y. Buss peab väljuma
kell 14.00, praegu on 13.55. Vaatame hetke nõutult ringi, et kuhupoole
minna, kuid kohe on meie juures keegi naisterahvas, kes ütleb inglise
keeles, et andke piletid, ja siis, et tulge minu järel. Ta läheb
kiirkäigul inimeste vahelt läbi, mina käin tal täpselt
järel, jõudmata jälgida, kas keegi jääb ette
või jala alla. Teised tulevad minu järel. Kõnnime pikalt
läbi rahvamasside ja jõuame busside juurde. Meie bussi tuleb
veel oodata. See on korralik linnadevaheline buss. Seekord lubatakse pagas
sisse võtta. Välja sõidame kell 14.06. Siingi antakse
vett ja näidatakse filmi. Meie oleme väsinud ja tukume. Kolme
tunni pärast oleme Sanyas. Ilm on pilves, aeg-ajalt ilmub päike
välja ja kaob siis jälle.
Sanya
Qionghai
Jälle
Haikou
Jälle
Shenzhen
Peking
Jüri
ja Margus Hongkongis
Lõpetuseks
Veel
pilte